Tillverka en tändare med tändlåda

Reptändare (vindtät). Jag har gjort flera tändare nyligen.

Det här projektet är riktigt roligt och om du har viss kunskap om lödning kommer du att kunna göra en.

Steg 1: delar och verktyg

  • Gammal tändare. Försök att få tag i en stor, eftersom gnisthjulet är större, liksom flintan.
  • 1 15 mm kopparplugg. Järnhandel eller internet. Billigare i järnaffären.
  • 12,7 mm (1/2″) kopparrör. Du hittar det i VVS-avdelningen i din järnaffär. Detta rör passar inuti 15 mm pluggar.
  • 4 mm mässings- eller kopparrör. Gör-det-själv-affär eller järnhandel. Om du använder ett litet tändhjul och en fjäder till en Bic-tändare kan du förmodligen använda ett 3 mm rör.
  • Brassband. Byggvaruhus eller järnaffär. Gör den inte för tjock, då kommer du aldrig att kunna böja den. Detsamma gäller för en för tunn remsa! Denna används som stöd för tändningshjulet.
  • Rektangulärt mässingsrör. Även
    detta finns i en järnhandel eller byggvaruhus.
  • 1 x liten skruv. Skruven ska vara något mindre än det lilla mässingsröret (4 mm). Dessa används för att hålla fjädern på plats
  • Veke – jag använde 100% bomullsrep.
  • Liten
    kedjetråd (jag återanvände några från ett gammalt halsband)

Verkyg:

  • Tweezers. En nål, liten och stor. Använd det du har.
  • Duster. Jag använde en liten och en större för lödning av stora kopparrör.
  • Svetsning
  • Dremel (alltid användbar) eller bågfil
  • Kvarn
  • Akter
  • Håltagningsmaskin
  • Polish för metaller

Steg 2: Ta isär din tändare

  • Ta
    först bort metallskyddet.
  • Ta
    därefter försiktigt bort tändhjulet och se till att fjädern inte lossnar.
  • Sätt undan tändhjulet
    , tändstiftet och fjädern.
  • Kassera den tomma tändaren.

Steg 3: Rör och skruv för tändhjulet

Rör för fjäder

  • Placera fjädern
    bredvid röret. Du kommer att behöva kapa röret till samma längd som fjädern.
  • Kapa röret. Jag använde en dremel med ett skärhjul, en bågfil går också bra.
  • Trimma änden och gör den slät.
    Ta också bort graderna på insidan. Du kan se, när stenen är i röret, ca 10-15 mm av fjädern som sticker ut. Ju mer tryck fjädern utsätts för, desto fler gnistor får du. Detta innebär dock att om du sätter skruven på plats för att hålla fjädern, kommer den att vara under tryck och kan göra det svårt.

Tillsätt skruven

Det är bäst att tillsätta skruven innan du skär av kopparröret. Anledningen till detta är att du måste klämma fast röret i ett skruvstäd så att du kan tvinga in skruven i rörets ände.

  • Kläm fast kopparröret i ett skruvstäd.
  • Med en liten rundfil avgradar du insidan.
  • Tryck in skruven i toppen av röret och börja sedan med ett Phillips-huvud att dra in skruven i kopparn. Om du har en gängtapp kan du använda den för att göra skruvens stigning. Eftersom jag inte har någon sådan skruvade jag helt enkelt in skruven med kraft för att skapa gängan.

Steg 4: Gör fästet

Att göra fästet kan vara lite knepigt. Du måste göra stativet så att tändhjulet passar korrekt.

Steg för steg:

  • Gör en 90-graders böj i kopparstången.
  • Därefter tar du gnisthjulet och använder det för att bestämma var du ska göra nästa böj. Du måste se till att gnisthjulets två stift vilar på kopparremsan när den böjs till en ”U”-form.
  • Skär och trimma baksidan och runda slutligen kanterna.
    Jag använde en sliptrumma på min dremel men du kan också använda en fil.

Steg 5: Montera hjulet på stativet

  • Använd gnisthjulet för att räkna ut var du behöver lägga till det första hålet. När det första hålet är borrat kan du använda det för att bestämma var det andra hålet ska sitta. Om hålen inte är korrekt inriktade kan du justera stativets armar med en tång för att jämna ut dem.
  • Borra
    försiktigt det första hålet.
    Borrkronan du använder ska ha samma storlek som stiften på tändningshjulet. Hålet kan vara ocentrerat, så om det inte är i mitten behöver du inte oroa dig.
  • Borra
    det andra hålet och ta bort eventuella grader.
  • Här är vad du behöver göra för att få in hjulet i fästet: – Placera hjulet ovanpå fästets armar. – Tryck ner hjulet och försök att trycka in det i fästet. Om det inte går, böj en av konsolarmarna något och tryck hjulet på plats. – När hjulet väl sitter i fästet, rikta in stiften på hjulet mot hålen i fästet. Om du har varit tvungen att böja en av fästenas armar kan du använda en tång eller ett skruvstäd för att räta ut och säkra hjulet på plats. – Kontrollera att
    det går att vrida fritt.

Steg 6: Svetsa fast fästet i röret

  • Stansa ett hål i konsolens botten. Markera centrum och gör ett hål. Hålet ska ha samma storlek som fjäderröret. Du vill att passningen ska vara så tät som möjligt, så börja med en bit som är något mindre än röret.
  • Tryck fast fästet
    på fjäderröret. Det ska bara vara en liten del av röret som sticker ut ur hållaren.
  • Spänn sedan fast
    det i ett skruvstäd.
  • Med en minibrännare värmer du delen och tillsätter lödtenn i skarven.
  • Slutligen måste du placera en skruv i botten av röret för att hålla fjädern och flintan på plats. Mässing är flexibelt, så det är bara att skruva in den i röret med lite kraft. Skruva loss
    och skruva in den i röret tills den är i jämnhöjd med röret.

Steg 7: Montera sten, fjäder och skruv

  • Sätt först in flintstenen i röret. Jag använde 2 stenbitar eftersom röret är ganska långt.
  • Därefter sträcker du fjädern lite och sätter den i röret.
  • Slutligen sätter du skruven i rörets botten och med en skruvmejsel tvingar du in den i röret.
    Fortsätt att skruva loss och skruva in den tills den är i jämnhöjd. Om det inte går, låt den sitta kvar och försök igen när du har fäst gnisthjulet i kammaren.

Steg 8: Lägga till gnisthjulet till vekröret

Nästa steg är att fästa gnisthjulet på kopparröret. För att fästa gnisthjulet på rörkroppen måste du modifiera mässingsröret.

  • Skär en 70 mm lång bit av röret och fila bort eventuella grader i änden.
  • Rengör röret eftersom det är bäst att ha en ren yta att löda på.
  • Fäst en bit av mässingsdelen och placera den i ett skruvstäd.
  • Börja därefter slipa den övre delen till en ”C”-kanal. Detta blir det stöd som kommer att finnas mellan gnisthjulsröret och röret för veken.
  • Trimla för att jämna ut och ta bort grader. Kapa till rätt storlek.
  • Placera den ovanpå kammaren. Gör likadant med tändhjulsröret och placera det på konsolens C-del.
  • Fäst tändaren i ett skruvstäd och värm området med en minibrännare. Lägg till lödtenn i lederna. Detta är en ganska knepig process eftersom det är svårt att rikta in tändhjulet, fästet och kammaren korrekt. Ta
    god
    tid på dig och se till att allt är rakt innan du svetsar.
  • Avsluta med
    en rejäl polering.

Steg 9: Sammanfoga kåpan

För att hålla repet säkrat i kopparröret bestämde jag mig för att lägga till en skruv som kommer att användas för proppen. Jag lade också till en kedja till korken så att den inte skulle gå förlorad.

  • Framställ först två små mässingsringar av mässingstråd (eller koppartråd). Linda helt enkelt tråden runt änden på en tång, klipp av och löd fast de två ändarna.
  • Löd sedan fast en av ringarna på toppen av locket och fäst en liten bit kedja i öglan.
    Jag använde en bit kedja från ett gammalt smycke.
  • Finn en skruv som du vill använda. Jag använde en M3-skruv * 12 mm lång). Borra ett hål i kopparröret och gör en gänga med hjälp av en gängtapp.
  • Sätt
    den andra mässingsringen på kedjans ände och tryck in skruven genom ringen.
  • Fäst skruven i kopparröret
    .

Steg 10: Lägg till snöre och tändning

  • Klipp en längd bomullssnöre. 300 mm bör räcka
  • Lägg
    sedan repet genom kopparröret.
  • Tänd
    kolsyra repets ände med en tändare. Detta gör att vinddraget kan antända repet på samma sätt som det förkolnade tyget.
  • Fäst repet på plats med skruven och tryck ut toppen (den förkolnade delen).
  • Tänd på gnisthjulet och du ska ögonblickligen se repet brinna upp.
    Blås på repet så att det verkligen glöder.
  • Steg 11: Klart

    Så där, allt är klart! Grattis, du har gjort din alldeles egna tändare.

    Har du några andra idéer för att förbättra tändaren? Låt oss veta i kommentarerna

    Leave a Reply

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *